هلدینگ گرین وب و تجربیات و واقعیتهایی از 4 سال حضور (1)
۱۴ دی ۱۳۹۸فهرست عناوین
در این مقاله، تجربیاتم را از 4 سال حضور در هلدینگ گرین وب نوشته ام که در قالب 2 پست متفاوت، یعنی این پست و پست بعدی منتشر شده است.
شروع همکاری : اواسط اردیبهشت 1394
پایان همکاری حضوری اول اردیبهشت 1398
در پست بعدی، علت اتمام همکاری را به طور مفصل توضیح می دهم.
ورود با سمت طراح خدمات (Service Designer)
در اردیبهشت 1394 با توجه به نیاز به رشد در کنار بزرگان صنعت آی تی و به پیشنهاد دوست خوبم، مهدی علیپور وارد مذاکره با شرکت گرین وب شدم که این مذاکره پس از 2 جلسه حضوری با مهندس مهدی محمدی، مدیرعامل هلدینگ گرین وب، منجر به توافق همکاری و عقد قرارداد شد و ابتدا بعنوان مشاور طراحی خدمات – Service Designer فعالیتم رو شروع کردم. این فعالیت حدود یک ماه ادامه پیدا کرد تا ابتدای تیرماه 1394 بعنوان مدیر کنترل کیفیت (در کنار 5 مدیر دیگر) کار را جدی تر و با مسئولیت بیشتری عهده دار شدم و موضوع حضور پاره وقت خودم را تبدیل به حضور نیمه وقت کردم.
به این ترتیب از صبح تا ظهر در شرکت حضور داشتم و گاهی از ظهر تا عصر، اما موظف بودم که تایم مشخصی را در شرکت حضور داشته باشم. در آن زمان که به گرین وب پیوستم، این شرکت 40 نفر پرسنل و حدود 10 نفر نیروی پاره وقت داشت.
ورود با نگاه یادگیری
کارها رو با تمام قوا جلو می بردم و از اولین مسئولیت هایی که خودم با تکیه بر کمک سایر مدیران، پذیرفتم، اقدام برای دانش بنیان کردن شرکت بود و من که اطلاع کمی از این موضوع داشتم توانستم مسئولیت را به شکل خوبی جلو برده و در نهایت با کمک سایر همکاران در گرین وب این مسئله را حدود یک سال بعد از شروع به اتمام رساندیم.
سرویس دیزاین
من در حوزه سرویس دیزاین همزمان در مسئولیت مدیریت کنترل کیفیت به سازمان مشاوره می دادم و از آنجا که ایران سرور که یکی از برندهای زیرمجموعه هلدینگ گرین وب و فعالیتش ارائه خدمات است را به شکل مناسبی راهبری کردم تا جاییکه رشد رضایت مشتریان و وفاداری آنها نسبت به برند طی حدود 2 سال بعد از فعالیت های مستمر در حوزه طراحی خدمات یا Service Design ایران سرور – البته با کمک پرسنل و سرپرستان این دپارتمان – کاملا مشهود بود (شاخص ها یا KPI ها گویای این مسئله هستند).
ایران سرور و بهبود فرایندها
حدود 5-6 ماه درگیر موضوع طراحی خدمات ایران سرور بودیم و مجبور بودیم زیرساخت هایی را بسازیم که هنوز هیچ شرکتی تا آن موقع به شکل نظام یافته نداشت و بخشهایی را باید بهینه سازی می کردیم و این اقدامات تماما با آمار و ارقام و به صورت کمّی که منجر به افزایش کیفیت می شد جلو می رفت.
طراحی Customer journey map، نقشه همدلی مشتریان، بوم ارزش پیشنهادی و هر چیزی که در این مجال فرصت گفتن آن نیست را ابتدا تئوری و پس از همفکری و تبادل نظر، به شکل عملی و اجرایی انجام دادیم و فعالیت بر روی موضوعات مرتبط با تجربه کاربری، زیرساخت های مربوط به ارتباط با مشتری و مدیریت آن، فعالیت های مربوط به کشف نارضایتی مشتریان و … انجام دادیم. تا جاییکه توانستیم رباتی را طراحی کنیم که نارضایتی مشتریان را می توانست حدس بزند و قبل از اینکه مشتری ناراضی شود، هشدار دهد. (هم اکنون این ربات فعال است – اگر مشتری ایران سرور هستید و به دلیلی ناراضی شوید، قبل از اعلام نارضایتی توسط شما، خودشان با شما تماس میگیرند و می گویند “متوجه شدیم که شما نارضایتی دارید…) که این دستاوردی جذاب و بهبود دهنده و جالب است.
دستاوردهایی که در حوزه بهبود فعالیت های ایران سرور داشتیم، نه تنها ارزش آفرین بلکه سودآور بود و منجر به کسب درآمدهای ارزشمندی شد که قبل از آن کمتر فرصت پرداختن به آنها فراهم شده بود. مدیر فنی ایران سرور، محمد مظفری نیز در این میان زحمات زیادی کشید، اگرچه همکاری با او، نوع خاصی از تعامل خرفه ای را میطلبید و هنر ارتباط با افراد که در من نهادینه شده بود در اینجا کاملا خودنمایی می کرد 🙂
صادرات آی تی / صادرکننده برتر
ما در سال 95 نسبت به صادرات و ورود به بازارهای بین المللی همت کردیم و تلاش کردیم تا خدمات خودمان را به خارج از کشور بفروشیم و این کار را تا جایی جلو بردیم که در انتهای سال 95، هلدینگ گرین وب بعنوان صادرکننده نمونه انتخاب شد و همین مسیر را ادامه دادیم و با حضور در کشور دانمارک در قالب یک شرکت ثبتی دانشی در سال 96 نیز بعنوان صادرکننده شایسته تقدیر انتخاب شدیم.
این هلدینگ در سال 95 به عضوبت اتحادیه قدرتمند و صاحب نفوذ صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی درآمد که من بعنوان نماینده شرکت در قالب عضو هیئت مدیره این اتحادیه تلاش کردم تا صدای بخش خدمات فناوری اطلاعات را به گوش بخش دولتی و نیمه دولتی برسانم و این مسئله باعث شد تا ارتباطات گسترده ای را با مسئولین رده بالای دولت در بخش های اقتصادی، تجاری و مالی و بازرگانی بگیرم و هم اکنون با بسیاری از این افراد بواسطه توانمندی و فعالیتم در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات، بعنوان دوستان و اساتیدم در تعامل هستم.
من عاشق رشد هستم : استارت پنجشنبه های دانشی
ما در یک تیم، یک سیستم و یک سازمان، ناچاریم با هم رشد کنیم. لذا پس ذهنم همیشه رشد همه همکارانم بوده است. پنجشنبه های دانشی از اینجا رقم خورد. برنامه ای چیدیم تا پنجشنبه ها صبح را به انتقال دانش حضوری بین پرسنل اختصاص دهیم. این در کنار تعاملات تیم ها و پرسنل با هم باعث شد تا رقابت دانشی بین بچه ها شکل بگیرد و در انتشار دانش خود نسبت به هم پیشی بگیرند.
سیستم مدیریت دانش و اشتراک تجربه
در همین راستا، با مطالعاتی که روی دهها سیستم توسعه دانش در شرکت های بزرگ داشتم و با اطلاعاتی که در بحث مدیریت دانش کسب کرده بودم و آنچه که در شرکت آموختم، پیشنهاد سیستم “اشتراک تجربه و دانش سازمانی” را مطرح کردم و پس از استقبال، خیلی سریع سراغ اجرایی کردن این سیستم رفتیم. سیستمی که با تکنیک های گیمیفیکیشن، دانش نهان پرسنل سازمان را تبدیل به دانش آشکار می کرد و نشر دانش فنی مهارتی و تجربی را به آسانی آب خوردن فراهم می ساخت. این سیستم هم اکنون در این شرکت در حال استفاده است.
حضور در نمایشگاه های بین المللی
نمایشگاه های بین المللی که در سالهای حضورم شرکت کردیم، یکی دیگر از تجربیاتی بود که بعنوان یکی از مدیران هلدینگ دانش بنیان گرین وب دارم و از صفر تا صد حضور در نمایشگاه را با کمک سایر مدیران و سرپرستان و ایده های مدیریت طراحی، برنامه ریزی، مدیریت و چیدمان کردیم و با کمک بهنام کتابدار و سایر مدیران توانستیم حضوری قوی و ماندگار را رقم بزنیم تا جایی که مشتریان بسیاری، ما را همچنان از نمایشگاه ها دنبال می کردند و این به واسطه یک اقدام جمعی و همت گروهی بود. کار گروهی، یکی از چیزهایی است که در گرین وب راحت ساخته و پرداخته می شود و این یکی از آن نقاطی است که مرا مجذوب و عاشق فعالیت در این شرکت کرده بود.
عضویت هیئت مدیره گرین وب
در اوایل سال 95 بود که من، مصطفی پورعلی، عضو هیئت مدیره گرین وب شدم و به پیشنهاد استادم، یک کوچ تجربی واقعی و یک رهبر کسب و کار با تجربه، سیدحسن هاشمی که رییس هیئت مدیره این شرکت است، حضورم را کامل تر کردم و مهدی محمدی، مدیرعامل گرین وب نیز از این پیشنهاد هوشمندانه استقبال کرد و من نیز تلاش کردم تا بهترینِ خودم را به نمایش بگذارم.
طبیعتا سازمان های بزرگ، هیئت مدیره های قوی دارند و این ما (5 نفر) با مدیریت مهدی محمدی بودیم که تصمیم گیری ها و برنامه های هلدینگ گرین وب و برندهای زیرمجموعه آنرا هدایت می کردیم. (من مدیر کنترل کیفیت و دبیر تحقیق و توسعه، حمیرا نیک رو مدیر منابع انسانی، محمد مظفری مدیر فنی در کنار سیدحسن هاشمی رییس هیئت مدیره و مهدی محمدی مدیرعامل) هدایت یک کشتی بزرگ که طی یک سال پس از حضورم، حدود 60 نفر پرسنل را در خود جای داده و برندهای جدیدی را در دلش ایجاد کرده بود اکنون سخت تر از گذشته اما شیرین تر و جذاب تر با تجربه های جدید بود که داشت از من فردی با تجربه در مدیریت آی تی می ساخت.
مسائل و برخی واقعیت های دیگر را در پست بعدی دنبال کنید.
خرسندم که در حضور شما، گرین وب و دوستان دیگر توانستم بهرمند بشم از اطلاعات دانشی و همکاری با افرادی چون شما
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی کاری و حرفه ای تون همیشه بدرخشید و ما نیز افتخار کنیم که زمانی با شما همکار بودیم و تلاش های بی دریغ شما رو در مجموعه مشاهده کردیم ???
مرسی که به اشتراک میذارید استاد. شما به معنی کلمه نمونه یک انسان عاشق رشدید. ازتون یاد میگیرم?
آقای پور علی من به شما که اینقدر استاد توانایی هستید عشق می ورزم و انشاالله که اگر گذشته بسیار بسیار موفق تر باشید